-->

Kelebihan Menikah Dengan Janda Dibanding Gadis

 

karena ditinggal meninggal oleh suaminya.Sayangnya, budaya ketimur-timuran memberi kesan negatif kepada janda daripada duda.

Kaum janda seringkali dikaitkan sebagai wanita pada posisi yang lebih rendah, lemah, tidak berdaya dan memerlukan belas kasih sayang sehingga dalam keadaan sosial budaya seringkali wujud ketidakadilan.

Sebagian besar lelaki ingin menikah dengan gadis. Malah status lelaki sebagai duda pun masih ingin menikahi gadis. Apakah perlu nikah dengan gadis? Tentu saja tidak!

Wanita yang menyandang status sebagai janda pun masih layak untuk dinikahi. Baik oleh duda atau lelaki yang belum pernah menikah sebelumnya. Berikut  kelebihan jika menikahi seorang janda.

Baca Juga: 6 Posisi Favorit Laki-laki Saat Berhubungan Intim, Bikin Suami Nagih!

1. Banyak tahu tentang hubungan

Seorang wanita yang menyandang status sebagai seorang janda memang tahu lebih banyak tentang seorang lelaki, tentang hubungan lelaki dan wanita. Sekurang-kurangnya dia telah mempunyai pengalaman yang cukup.

Tidak hanya itu, wanita seperti ini boleh memahami dunia batin seorang lelaki, sehingga dia faham betul apa yang harus dilakukan dan tidak perlu dilakukan. Hal ini tentu akan membantu seorang lelaki memiliki perasaan tenang dalam menjalani hubungan asmaranya.

2. Janda tidak banyak menuntut

Seorang janda yang telah mempunyai anak akan cenderung tidak ingin banyak bermimpi tentang hubungan. Artinya dia sama sekali tidak memerlukan seorang yang romantis, penuh dengan kata manja, drama, dan lain sebagainya. Dia mungkin telah banyak bermimpi di perkahwinan pertamanya. Dia tidak akan banyak menuntut saat menjalani hubungan dengan anda.

3. Dia akan ‘Memanusiakan’ anda
Pengalaman masa lalunya mungkin telah banyak mendidik tentang apa yang harus diberikan pada suami dan bagaimana dia membuat seorang lelaki benar-benar memainkan peranannya di rumah tangga. Hal ini akan dapat dilihat pada kebebasan dan ruang yang cukup untuk anda menjadi seorang suami yang semestinya. Terlebih lagi dia akan mengajarkan banyak pelajaran hidup dalam membina rumah tangga.

Selain itu, peranan seorang isteri bagi dia akan lebih sempurna lagi. Sebab tentunya dia tidak ingin gagal untuk kali kedua dalam menjadi seorang isteri. Bukankah itu menarik?

4. Memiliki pengalaman membesarkan anak
Membesarkan seorang anak jelas bukan mudah. Perlu pengalaman, kesabaran, dan ketelitian. Bagi seorang ibu tunggal, membesarkan seorang anak bukan perkara mudah. Namun pengalaman akan mendewasakan dia dan akan membuatnya lebih enjoy lagi ketika melahirkan anak kedua bersama anda.

5. Janda tidak manja

Biasanya, watak seseorang memang sedikit banyak dibentuk oleh keadaan. Seorang ibu tunggal mampu melakukan pelbagai perkara sendirian. Pergi kemana pun sendiri tanpa ditemani oleh siapa siapa.

Yang menjadi titik penting bagi anda adalah dia boleh mengurus dirinya sendiri ketika anda meninggalkannya untuk bekerja. Anda tidak perlu bimbang karena dia tidak akan manja dan menyusahkan anda.

6. Dia tahu apa arti kebahagiaan dalam rumah tangga
Ketika seorang wanita memutuskan bercerai dari perkahwinan pertamanya, tentu tidak mudah. Biasanya hal itu dicetuskan oleh kurangnya kebahagiaan dalam rumah tangga. Tentu dia akan sangat menghargai itu ketika berkahwin untuk kali kedua dengan anda. Dia akan sangat mengutamakan keharmonian rumah tangga, peranan seorang isteri yang baik, serta tidak akan banyak pertengkaran di dalam rumah.

Ini akan menjadi titik untuk anda yang mahukan rumah tangga yang harmoni. Dia sudah cukup mengetahui selok-belok dan liku-liku rumah tangga.

7. Tidak mudah cemburu

Dia tahu, dia sedar bahawa dirinya seorang janda yang sudah mempunyai anak. Namun anda malah memilih dia untuk dijadikan pendamping hidup. Dia akan menilai anda sebagai lelaki yang tidak semata-mata melihat wanita dari fisik.

0 Komentar

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel